Som udgangspunkt er I alle frivillige i det omfang, I ønsker det. Sammen skaber I Peer-to-Peer Fællesskabet, og det er op til jer, i hvilken retning siden skal udvikle sig.
Vi søger ikke aktivt admins til siden. Vi har 2 faste admins, og der er ikke planer om at udvide dette antal. Men vi kan altid bruge moderatorer og frivillige til at sætte gang i aktiviteter, chat, debatter mv. online eller IRL events sammen med andre, der bruger siden.
Herunder kan du læse mere om, hvordan du som medlem af Peer2peer.dk kan hjælpe med at skabe indhold og forme siden.
Hvordan kan du hjælpe til som frivillig på siden?
- Opret indhold på feeds
– Del fotos, jokes, blogindhold, links, videoer og stil spørgsmål, del viden eller andet på feeds, forum, din profil eller sidens forskellige grupper. - Skab liv på andres opslag
– Kommentér, besvar, stil spørgsmål, like/synes godt om på andre opslag mv. og skab liv og vær med til at gøre siden sjovere for alle. - Opret din egen gruppe
– Opret din egen gruppe på hjemmesiden, eller anmod om at hjælpe med at administrere allerede oprettede grupper. Bliver du oprettet som moderator i en gruppe, vil du skulle hjælpe med at oprette relevant og interessant indhold, byde nye gruppedeltagere velkommen, like/synes godt om andre opslag, dele viden, kommentere, besvare gruppemedlemmers spørgsmål etc. - Hold gang i chatten
– Vær aktiv på chatten og deltag i samtaler, start nye emner mv. Undgå at deltage aktiv i tunge diskussioner/skænderier, men indberet det i stedet til admins og blokér midlertidigt personen/personerne som skaber utryghed. - Byd nye medlemmer velkommen
– Skriv en lille hilsen eller send et like til nye medlemmer som opretter sig. Det bliver annonceret på feedet og som notifikation. - Ønsk folk tillykke med fødselsdagen
– Der er en liste ude i venstre side, hvor dagens fødselarer er nævnt. - Hjælp med at arrangere IRL aktiviteter
– Vær med til at arrangere IRL-aktiviteter for siden øvrige medlemmer
Skulle vi få en ledig stilling, hvor der er behov for andre former for hjælp, som f.eks. moderator eller admin, kigger vi på, hvilke frivillige blandt medlemmer der ud fra ovenstående har vist interesse og engagement, når vi udvælger mulige kandidater.
Hvilke opgaver er der ikke behov for hjælp til og hvorfor?
- Chatmoderatorer
– Det er prøvet men fungerer ikke godt i praksis, fordi man som moderator er nødt til at moderere sine venner. Så som udgangspunkt er det ikke den slags hjælp, vi søger, da det kan være svært ikke selv at kunne bruge chatten længere, da andre vil være tilbageholdende med kontakt, fordi de er nervøse for, om du skulle kyle dem af chatten, hvis I bliver uvenner eller andet. Det er derfor nærmest umuligt at bruge siden som sig selv, når man den ene dag er bedste ven med en, man næste dag er nødt til at begrænse eller stoppe i en diskussion, hvor vedkommende ikke selv er enig med dig i, at han/hun er et problem eller gør noget forkert. - Administratorer
– Samme som ovenstående, da man som admin kan være nødsaget til at moderere, bortvise, banne eller begrænse en ven fra at benytte siden, såfremt vedkommende under f.eks. sygdom har brudt regler eller love eller handlet uhensigtsmæssigt over for andre i en sådan grad, at man er nødt til som admin at tilsidesætte venskab og følelser og handle på et overordnet plan, set ud fra hvad der er bedst for fællesskabet og dem, det er gået ud over. - Udvikler / webmaster
– Vi søger ikke hjælp til dette, da der er personfølsomt data som potentielt kunne bliver lækket. Der er derfor kun 1 udvikler med adgang til data, kildekoder mv. Du er dog altid velkommen til at komme med forslag, ønsker eller stille spørgsmål til, hvorfor der er ting eller funktioner som er mulige, og andre som ikke implementeres selvom det er muligt.
Hvilke opgaver han man som sidemoderator?
- Godkend nye medlemskaber
– Godkendelse foregår ved at du kontrollerer profiler der oprettes, for at forebygge der er tale om udenlandske svindlere eller automatiserede oprettelser. - Overvåg opslag på feeds og i grupper
– Hold øje med de offentlige feeds og skrid ind hvis der er overtrædelser eller behov for hjælp. Hjælp kan være hjælp til at bruge siden eller det kan være akuthjælp hvis et medlem er selvmordstruet eller andet. - Hjælp med bruger-til-bruger support
– Hjælp nye medlemmer i gang med at benytte siden eller hjælp medlemmer med kompatibilitetsproblemer etc. - Hold øje med chatten
– Hold øje med chatten og indberet uroligheder uden decideret at gå ind og regulere eller moderere de øvrige chattere. Er der tale om akutsituationer under administratorerne som herefter skrider ind og træffer nødvendige afgørelser eller kontakter relevante myndigheder alt efter situationen. - Indberet upassende medie indhold
– Hold øje med indhold som indsendes og indberet det såfremt det er i strid med etik & moral, regler eller gældende love.
Hvilke opgaver har man som gruppemoderator?
- Godkend nye medlemmer
– Godkend nye medlemmer som ønsker at blive medlem af gruppen. Tjek at de lever op til gruppens regelsæt omkring køn, alder mv. - Opret relevant indhold i gruppen
– Opret opslag, events, del links, fotos, videoer, information mv. der har relevans for gruppens emne/topic - Hold øje med indhold
– Hold et vågent øje med indhold gruppens medlemmer deler og skrid ind såfremt det ikke er passende eller irrelevant for gruppen. Herunder spam, hatespeak, chikane o.lign. Af indhold du skal holde øje med er der opslag, fotos, videoer og filer samt henvisninger til eller eksternt indhold på f.eks. youtube osv. som deles i gruppen. - Hold gang i gruppen
– Hold gang i gruppen ved at byde nye medlemmer velkommen og ved f.eks. at kommentere andres opslag mv.